19 فوریه

شركتهای بزرگ امروزه به دنبال روشها و كانالهاي متنوعى هستند كه با تمام ظرفيت خود از شيوههاي نوين بازاريابى استفاده كنند تا بتوانند در فضاى جديد و بدون ارتباط يك طرفه و از طريق به كارگيرى روشهاي جديد به جذب مشتريانشان اقدام كنند و از آن جايي كه فناوري اطلاعات و ارتباطات تاثير گسترده ای در فرآيندهاي تجاري بوجود آورده است و اينترنت بعنوان موثرترين بستر بازاريابي اينترنتي با پوشش جهاني امكان رسيدن به بازارهاي بين المللي را فراهم ساخته، اما بسياري از شركتها در زمينه چگونگي استفاده از روشهاي گوناگون بازاريابي و فروش اينترنتي و تجارت اينترنتي و تاثيرات آن در وضعيت شركتها در شرايط بحراني از آگاهي لازم برخودار نيستند.

انواع كسب و كارها (سنتي، اينترنتي، استارتاپ ها و غيره) درشرايطهاي مختلف دچار صعود و فرودهاي زيادي ميشوند.

بعضي از اين شرايط، در دسته شرايط بحراني قرار ميگيرند.

مديريت كسب و كار در شرايط بحران عاملي ميتواند باشدكه كسب و كار پيشرفت كرده و بازار را به دست بگيرد و یا ورشکست شود.

فروش بازاريابي اينترنتي با استفاده از اينترنت و فناوريهاي ديجيتالي وابستهبراي دستيابي به اهداف بازاريابي و حمايت از مفهوم بازاريابي به شكل نوين است. در عمل فروش بازاريابي اينترنتي شامل استفاده از وب سايت شركت و تركيب آن با فناوريهاي پيشرفته مستقيم مانند موتورهاي جستجو، تبليغات باند، پست الكترونيك و ارتباط با ديگر سايتها براي بدست آوردن مشتريان موجود و فراهم كردن خدمات براي مشتريان جديد كه به توسعه رابطه با مشتريان كمك ميكنند.

محبوبيت اينترنت با رشد انفجاري همراه بوده است، فروش بازاريابي اينترنتي ميتوانند به افزايش اثربخشي وكارايي فعاليتهاي بازاريابي كمك كنند شركتهايي كه سريعتر و انعطاف پذيرتر با واقعيت جديد هستند، مزيت بزرگي در بازار خواهند داشت و به رهبران صنعت تبديل ميشوند كه ديگران بايد از آنها پيروي كنند و مديريت هر كسب و كاري در شرايط بحراني نياز به دانش و آگاهي در زمينه هاي مختلفي دارد در اين ميان يكي از مهمترين ابزارهايي كه هر مديري براي به سرانجام رساندن كسب و كارش به آن نياز دارد آگاهي از اصول بازاريابي و فروش است.

هر كسب و كاري، بدون فروش، از بين ميرود، اما جذب مشتريان صرفاً بدليل داشتن سالها تجربه، مدارک عالي يا حتي بهترين محصول رخ نميدهد ،فروش به گفته افراد مجرب در اين زمينه، هنر و علمي است كه مستلزم مهارت درهر دو رشته است. مديران فروش به فروشندگان خود در زمينه پرس و جو، گوش دادن و بستن قرارداد آموزش ميدهند. فروش زماني رسماً به انجام ميرسد كه قرارداد پرداخت براي كالاها و خدمات به امضا برسد و يا در عوض كالاها و خدمات، پول پرداخت شود.

اين كار را ميتوان از طريق جلسات رو در رو، تلفن يا اينترنت و توسط شخص ثالثي مانند دلال معاملات املاكي انجام داد با توجه به مطالب بيان شده به واسطه تاثير اينترنت بر تجارت و شكلگيري بنيانهاي اقتصاد ديجيتالي، براي دستيابي به اهداف مدرن در داد و ستدهاي الكترونيك، فروش بازاريابي اينترنتي بصورت اساسي مورد توجه قرارگرفته و عامل كليدي در رقابت پذيري بازارهاي بين المللي محسوب ميشود.

افزايش سرعت در محاسبه، پردازش سريع اطلاعات، امكان جستجو و افزايش دقت، حذف واسطه هاي غير ضروري و انجام اينترنتي كارها، فرآيند مبادله را تحت الشعاع قرارداده، زمان انجام را كاهش و بهرهوري را افزايش ميدهد. ارزش بازاريابي و تجارت الكترونيك روز به روز در حال افزايش است در بازارهاي امروزي مشتري برابر است با مشتري حقيقي بعلاوه مشتري مجازي و بازاريابي اينترنتي براين محور استوار است. با افزايش رقابت جهاني و وضعيت بحراني دسترسي به بازارهاي جهاني نيز مشكلتر شده و نياز به ابزارها و روشهاي نوين جهاني دارد كه در اين راستا بازاريابي و فروش اينترنتي و تجارت الكترونيك ميتواند كمك بزرگي باشد.

بي شك، بهره گيري از فناوري اطلاعات يكي از حلقه هاي لازم براي افزايش كارايي تجاري در اقتصاد ملي است. امروزه استفاده از اينترنت و كسب و كارهاي حاصل از اين فناوري توسط شركتها، وسيلهاي براي كسب مزيت رقابتي در كسب و كارها تبديل شده است و ممكن است براي هر شركتي، بخصوص شركتهاي نوپا، شرايط بحراني پيش بيايد كه ميتواند ادامه حيات براي شركت را دشوار كرده و موقعيت او را در بازار به خطر اندازد.

نحوه مديريت و راهكارهايي كه جهت بازاريابي در هنگام بروز بحران انتخاب ميكنيد ميتواند شركت شما را از اين شرايط نجات دهد. به همين جهت بايد گفت بازاريابي علمي نيست كه كهنه و يا حتي تكراري شود، تاريخچه بازاريابي نشان ميدهد كه ماركتينگ از زمانهاي خيلي قديم وجود داشته است؛ اما امروزه به دليل اينكه از هر محصولي چند برند مختلف معتبر با بهترين كيفيت وجود دارد و آنقدر فشار رقابت زياد شده است كه باعث بوجود آمدن شغل بازاريابي يا ماركتينگ و بدنبال آن باعث بوجود آمدن مدلهاي مختلف بازاريابي شده؛ و روز به روز هم اين مدلها در حال تغيير و به روز شدن هستند تا بتوانند به بازاريابها و فروشندهها براي فروش محصول و خدمات برند كمك كنند.